THE NEW ALBUM

Reviews from Utopian Void

Review Heavymetal.it 20.05.14 - Posted in Utopian Void reviews

NEW ITALIAN REVIEW

http://www.heavymetalwebzine.it/2014/05/17/distant-past-utopian-void-2014/

"All disc borrows heavily from the tradition of the '80s heavy metal with some splash of thrash (see in particular "On The Edge" , but also " Sceptre " and "The Hell Of Verdun "). Surely one of the names that immediately jump to the ear appears to Iron Maiden ( "Kingdom of Shadows " is true for all , with his attack reminiscent of the atmosphere of "No Prayer For The Dying "). The album has a good compositional skills , which allows pieces to be sufficiently varied and processed while maintaining the immediacy typical traditional metal."


I Distant Past giungono sul mercato con la loro ultima fatica su Pure Steel Records. É il primo lavoro degli svizzeri che ho l’opportunità di ascoltare, ma scovando qualche nota biografica vengo a conoscenza di un passato già costellato di ben tre opere (due demo ed un full-lenght), le quali mi risultano tutte autoprodotte. Il gruppo è attivo fin dal 2002 e vede in Christof Schafer, Alain Curty e Adriano Troiano gli elementi presenti fin dagli esordi. La presenza alla voce di Jvo Julmy, ex Emerald, è un’ulteriore conferma del legame a doppio filo che unisce le due band, dato che Troiano è bassista di entrambe le formazioni e Alex Spicher, attuale batterista degli Emerald, siede dietro le pelli nelle tracce 1 e 7 di “Utopian Void”. Jan Zwiebel, membro ufficiale, si occupa dei pezzi 4, 5, 8 e 9; mentre Andy Bächler completa la girandola di batteristi con il suo contributo ai brani 2, 3, 6 e 10.
Tutto il disco attinge a piene mani dalla tradizione heavy metal degli anni ’80 con qualche spruzzata di thrash (vedasi in particolare “On The Edge”, ma anche “Sceptre” e “The Hell Of Verdun”). Sicuramente tra i nomi che saltano all’orecchio compare subito quello degli Iron Maiden (“Kingdom Of Shadows” valga per tutte, con il suo attacco che ricorda le atmosfere di “No Prayer For The Dying”). L’album gode di una buona capacità compositiva, che consente ai pezzi di essere sufficientemente vari ed elaborati pur mantenendo l’immediatezza tipica dell’heavy più tradizionale. Tra i brani che mi hanno convinto maggiormente spiccano “Sceptre”, “Kingdom Of Shadows”, “Helpless” e “The Hell Of Verdun”. Quest’ultimo narra le vicende della battaglia di Verdun, combattuta tra tedeschi e francesi durante la Prima Guerra Mondiale. Continuata quasi per un intero anno (da febbraio a dicembre del 1916), è ricordata per il peso avuto sulle sorti della guerra e per l’enorme quantità di morti che produsse. Merita una menzione speciale “Signs Of The End”, dal ritornello davvero trascinante, che a mio avviso riesce a conquistare la palma di miglior pezzo del disco nonostante compaia tra le tracce bonus.
Fin qui i pregi di “Utopian Void”, la cui forza risiede, come detto, nella buona qualità del songwriting e nella prestazione delle due chitarre e di Troiano. Tuttavia non trovano spazio vere hit capaci di controbilanciare la poca originalità di un disco molto derivativo; la prova di Jvo Julmy è buona ma non impeccabile e la batteria ha un suono ed un tiro che non convince del tutto. Ci troviamo di fronte al classico album piacevole, che si lascia ascoltare, ma che non cambierà le sorti del nostro amato Metallo e che pertanto è consigliato soprattutto ai die hard fans dell’heavy metal classico.



The Distant Past come onto the market with their latest effort on Pure Steel Records. It is the first work of the Swiss that I have the opportunity to listen, but tracking down some biographical note I am aware of a past already studded with three works ( two demos and a full-length ) , which to me are all self-produced . The group has been active since 2002 and sees Christof Schafer, Alain Curty and Adriano Troiano elements present from the outset . The presence of the voice Jvo Julmy , former Emerald, is further confirmation of the double bond wire that connects the two bands , since Troiano is bassist for both teams and Alex Spicher , current drummer of Emerald, sits behind the drums in tracks 1 and 7 of " Utopian Void" . Jan Zwiebel , an official member , is responsible for the parts 4, 5, 8 and 9; while Andy Bächler complete the swirl of drummers with his contribution to the tracks 2, 3, 6 and 10.
All disc borrows heavily from the tradition of the '80s heavy metal with some splash of thrash (see in particular "On The Edge" , but also " Sceptre " and "The Hell Of Verdun "). Surely one of the names that immediately jump to the ear appears to Iron Maiden ( "Kingdom of Shadows " is true for all , with his attack reminiscent of the atmosphere of "No Prayer For The Dying "). The album has a good compositional skills , which allows pieces to be sufficiently varied and processed while maintaining the immediacy typical dell'heavy more traditional. Among the songs that have convinced me stand out more " Sceptre ", " Kingdom of Shadows ", " Helpless " and "The Hell Of Verdun ." The latter tells the story of the Battle of Verdun, fought between the Germans and the French during the First World War. Continued for almost a full year ( from February to December 1916 ) , is remembered for the weight carried on the tide of the war and the enormous amount of deaths produced . Worth a special mention " Signs Of The End " from the chorus really compelling, in my opinion fails to win the prize for best song on the disc , despite appearing among the bonus tracks .
So far, the benefits of " Utopian Void" , whose strength lies , as mentioned, in the good quality of the songwriting and the performance of the two guitars and Troiano . However, there are real hits space which can counterbalance the lack of originality of a much derivative ; proof of Jvo Julmy is good but not perfect and the battery has a sound and a shot that is not convincing at all. We are faced with the classic album enjoyable , that you can listen , but that will not change the fate of our beloved Metal and therefore it is recommended especially for die hard fans of heavy metal classic .